AMD heeft kortgeleden een nieuwe upscaling methode vrijgegeven genaamd ‘Fidelity FX Super Resolution’. Dit heeft als doel de framerate van games te verbeteren door op een lagere resolutie te renderen en het beeld vervolgens te upscalen. Dit is in een zeer beperkt aantal spellen beschikbaar, waaronder The RiftBreaker demo.
Zie hier een vergelijking van een aantal opties:
Wat opvalt is hoe goed de ‘Sharpening’ variant er uit ziet. Persoonlijk ben ik een fan van (te) scherp beeld. Je zou kunnen beredeneren dat het onnatuurlijk is. Sharpening is op dit moment nog niet te combineren met Super Resolution. Mogelijk wel af te dwingen in de videokaart driver. Dit zou voor mij de beste combinatie zijn denk ik.
Het verschil tussen ‘Standaard’ en ‘Ultra Quality’ is amper zichtbaar. Het verschil tussen ‘Standaard’ en ‘Quality’ begint zichtbaar te worden in de vorm een waziger beeld.
Hoewel het verschil tussen ‘Standaard’ en ‘Ultra Quality’ amper zichtbaar is, is de FPS boost wel enorm:
Optie | Framerate | Percentage t.o.v. ‘Standaard’ |
Standaard | 97 fps | 100% |
Standaard + Sharpening | 94 fps | 96,91% |
Super Resolution: Ultra Quality | 135 fps | 139,17% |
In conclusie vind ik het een interessante techniek wanneer je hardware tekort schiet voor de beoogde framerate. In de toekomst is het interessant om deze nog eens te vergelijken met Nvidia’s DLSS 2.x, welke gebruik maakt van vorige en volgende beelden om tot een beter resultaat te komen (temporal feedback).